Всі великі автовиробники вже взяли курс на електромобілі, оскільки в Європі з 2035 року заборонять продавати нові бензинові та дизельні автомобілі. В Україні перший електрокар Львівський автобусний завод розробив ще наприкінці 1940-х років. Він називався ЛАЗ-750...
ЛАЗ-750 був компактним фургоном з алюмінієвим каркасом, обшивкою з фанери і з електричною силовою установкою, який використовували для доставки пошти. Його розробили фахівці Львівського автобусного заводу та науково-дослідного інституту НАМІ.
Електрична силова установка складалася з двох електромоторів потужністю по 3,3 кВт та залізо-нікелевої акумуляторної батареї. Це дозволяло фургону, який, до речі, важив 2,6 т, розганявся до 30 км/год. Запас ходу у нього становив у середньому 60 км. Для 1950-х років це були дуже добрі показники. Зараз, звісно, вони здаються надто невеликими. До речі, у такого фургона вантажопідйомність сягала 500 кг.
Львівський автобусний завод та інститут НАМІ також розробили електромобіль ЛАЗ-751. Головна його відмінність від ЛАЗ-750 полягала у вантажопідйомності. Якщо у ЛАЗ-750 вантажопідйомність була, як ми вже говорили, 500 кг, то у ЛАЗ-751 значно більше – 1,5 тонни. Крім того, у ЛАЗ-751 ззаду були додаткові двері, щоб зручніше завантажувати та вивантажувати кореспонденцію.
До недоліків цього фургона слід віднести залізо-нікелеву акумуляторну батарею. Вона була надто важка і мала короткий термін експлуатації.
У 1951 році у Львові випустили партію з 20 електричних фургонів ЛАЗ-750 та ЛАЗ-751. Їх до 1958 року використовували у поштовій службі. На жаль, до нашого часу жоден такий фургон не зберігся.
Загалом електромобіль ЛАЗ-750 виявився вдалим. Його можна було випускати далі, модернізувати, розвивати проект. Однак, його виробництво коштувало вдвічі дорожче, ніж випуск аналогічної вантажної машини з двигуном внутрішнього згоряння. Тож ЛАЗ-750 і перестали випускати. Існує також версія, що виникли проблеми з акумуляторними батареями для цих електричних фургонів.
Львівський автобусний завод закрили у 2014 році. Серійно електромобілі в Україні не випускають. До початку повномасштабного вторгнення російських окупаційних військ повідомлялося, що деякі китайські фірми хочуть організувати в Україні випуск електричних автобусів.
Нагадаємо, раніше незалежні дизайнери показали, яким міг бути сучасний позашляховик ЛуАЗ.