Після того, як в Україні в січні 2024 року заборонили продавати бензин та дизельне паливо екологічних стандартів Євро-3 та Євро-4, якість палива на автозаправках покращилась. Але залишилася проблема недоливу. Згідно з новим дослідженням Інституту споживчих експертиз, деякі українські АЗС недоливають до 4% палива.
Спочатку слід сказати, що в Україні законодавство дозволяє недоливати паливо. Але помилка не має перевищувати 0,5%.
Експерти Інституту споживчих експертиз взяли контрольні зразки бензину А-95 у мережах АЗС преміальних брендів, а також у мережах-дискаунтерах. Крім того, заради експерименту перевірили точність наливу на нелегальній так званій "бочці".
Зразки бензину вимірювали в лабораторії вимірювальним циліндром та перераховували щільність. Потім за спеціальною формулою привели обсяги до температури, за якої зразки були взяті на АЗС. У результаті виявилося, що у 7 із 13 перевірених мереж АЗС недолив становив понад 0,5%, а в деяких випадках – набагато більше.
При цьому в мережі УКРНАФТА, як виявилося, навіть наливають більше палива, ніж належить. Перелив становить 0,4%. Тобто фактично водії там отримують додаткову знижку у 21 копійку за один літр бензину.
Практично вклалися у норматив мережі WOG, ОККО, UPG, KLO та PARALLEL. Там недолив становить лише 0,05% (3 копійки на літрі), 0,25%, 0,3%, та по 0,15% відповідно.
У мережах, які позиціонують себе як дискаунтери, ситуація гірша. Саме там найбільше недоливають палива. В одній із регіональних мереж недолив становить 4,4%. Це 2,24 грн на одному літрі оплаченого бензину. У нелегальній так званій "бочці" недолив склав 4,75%. Загалом. недолив в основному становить 1-2%, тобто від 55 копійок до 1 гривні на літрі бензину.
Здавалося б, це не дуже багато. Але, по-перше, звичайним автомобілістам, які регулярно заправляють свої автомобілі, це може фінансово і не шкодить, але це неприємно морально. Не дуже подобається, коли тобі недоливають паливо, за яке ти заплатив. По-друге, автозаправки на цьому можуть добре "заробляти". Легко порахувати денний "навар" на недоливі, якщо, наприклад, одна АЗС щодобово продає 4-5 тонн палива.
Директор Інституту споживчих експертиз Юрій Чорнобривець вважає, що у деяких мережах АЗС, які належать до дискаунтерів, недолив є бізнес-моделлю, щоб показати покупцям мінімальні ціни.
Раніше стало відомо, що в Україні власників пошкоджених чи знищених під час війни автомобілів поставлять у чергу на компенсацію.